Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego (NFOŚiGW)
Cel programu
Wsparcie rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury ładowania dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych przy trasach TEN-T, centrach logistycznych, terminalach intermodalnych i bazach eksploatacyjnych, w celu redukcji emisji CO₂ i NOₓ oraz poprawy jakości powietrza.
Zakres inwestycji
Budowa, rozbudowa lub przebudowa ogólnodostępnych stacji ładowania dla ciężkiego transportu drogowego (pojazdy powyżej 3,5 tony DMC).
Program przewiduje możliwość objęcia wsparciem inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych zlokalizowanych:
• wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T o mocy wyjściowej co najmniej 350 kW
lub
• na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów o mocy wyjściowej co najmniej 350 kW
Rodzaje działań
- Budowa nowych stacji ładowania
- Rozbudowa istniejących stacji (zwiększenie mocy/ilości punktów ładowania)
- Przebudowa istniejących obiektów dla poprawy dostępności i funkcjonalności
Beneficjenci
Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którzy posiadają siedzibę lub oddział[1] na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Całkowita alokacja w konkursie
2 miliardy złotych (bezzwrotne wsparcie):
- min. 80% na lokalizacje wzdłuż TEN-T,
- do 20% na inne lokalizacje (logistyka, bazy, terminale).
Intensywność pomocy
Dofinansowanie w formie dotacji w wysokości do 100 % kosztów kwalifikowanych
Koszty kwalifikowalne
Okres kwalifikowalności kosztów: od dnia złożenia wniosku do 30.06.2029 r.
Koszty kwalifikowane:
- zakup lub wytworzenie środków trwałych związanych bezpośrednio z budową/rozbudową stacji ładowania (bez OZE)
- część kapitałowa rat leasingowych środków trwałych (z obowiązkiem wykupu i lokalizacji na terenie stacji przez cały okres trwałości inwestycji)
- montaż i roboty budowlane
- instalacja przyłączeniowa
- zakup lub wytworzenie wartości niematerialnych i prawnych
- dokumentacja techniczna
- nadzór inwestorski/autorski
- testy i odbiory zwiększające wartość środka trwałego
- podatki i opłaty związane bezpośrednio z wytworzeniem środka trwałego
- VAT, jeśli nie przysługuje jego odliczenie
- budowa magazynu energii OZE (jeśli energia wytwarzana lokalnie i wykorzystywana wyłącznie na potrzeby stacji ładowania)
Wymogi wobec wnioskodawców
- Zapewnienie lokalizacji wzdłuż bazowej sieci TEN-T lub przy centrach logistycznych, terminalach lub bazach eksploatacyjnych
- Spełnianie kryteriów technicznych określonych w programie (np. moc min. 350 kW, ogólnodostępna stacja ładowania posiada punkty ładowania o dużej mocy na prąd stały (DC), przeznaczone dla pojazdów elektrycznych, które muszą być wyposażone, do celów interoperacyjności, co najmniej w złącza połączonego systemu ładowania „Combo 2”, jak opisano w normie EN 62196-3:2014)
- Realizacja inwestycji do końca 2029 r.
- Utrzymanie efektów przez min. 5 lat
Czynniki sukcesu
- Zgodność lokalizacji z siecią TEN-T
- Gotowość inwestycyjna (pozwolenia, projekty)
- Wysoka moc stacji (preferowana moc powyżej 350 kW)
- Dostępność publiczna i efektywność energetyczna
- Wiarygodność finansowa wnioskodawcy
Termin naboru
31.08.2025 r.
Kontakt: